Regelmatige schade van lagers in een machine voor de productie van betonvloeren leidde tot langdurige stilstand, kostbaar productieverlies en hoge onderhoudskosten. Om het probleem te verhelpen, deed de klant een beroep op de expertise van NSK, dat de wielnaaf en de fusee liet herontwerpen (met correct gespecificeerde lagers). Dit zorgde voor een daling van het aantal storingen van 20 per jaar tot nul, wat de klant een besparing van €68.607 opleverde.
De bouwsector leunt zwaar op de inzetbaarheid en betrouwbaarheid van zijn machines om te kunnen garanderen dat veeleisende bouwschema’s geen vertraging oplopen. Tijd is geld, dus onvoorziene vertragingen door defecte apparatuur kunnen extreem duur uitvallen, zowel in termen van financiële kosten als van ontevreden klanten.
Herhaalde storingen van de betonvloermachine baarden het managementteam van de klant ernstige zorgen en een oplossing werd eerste prioriteit. Uit onderzoek van de machine en de defecte lagers door het team deskundigen van NSK bleek dat het voornaamste probleem bij de cassettes moest worden gezocht en te wijten was aan een slecht ontwerp van het wiel en aan het binnendringen van vervuiling (als gevolg van een onjuiste lagerspecificatie). Zware werkomstandigheden zijn normaal bij dit hoogwaardige bouwproces.
De oplossing was verre van eenvoudig. NSK zag zich genoodzaakt om een volledig nieuw ontwerp van de wielnaaf en fusee te adviseren, inclusief een afgedichte rollager unit die speciaal was geselecteerd voor de machinebelasting. Door de integratie van NSK’s volledig afgedichte lager units, beveiligd met circlips in de buitenring, kon het draagvermogen verhoogd worden. Bovendien zorgden integrale afdichtingen voor een betere bescherming van de lagers.
De klant volgde het advies op en produceerde een nieuwe as en behuizing om de door NSK herontworpen naafassemblage te kunnen integreren.
De volrollige cilinderlagers van NSK hebben verbeterde contactafdichtingen om het binnendringen van vreemde deeltjes en water te voorkomen, naast een hoog draagvermogen (radiaal en axiaal) en een corrosiebestendige fosfaatcoating die ze geschikt maakt voor externe omgevingen. De lagers zijn voorgesmeerd met lithiumvet en kunnen eenvoudig worden nagevuld via smeergaten in de binnen- en buitenring. Indien gewenst kan op de buitenring een borgring (DIN 471) worden aangebracht.
Door het aantal storingen terug te brengen van 20 per jaar naar nul, bespaart de klant jaarlijks €68.607 dankzij het wegvallen van stilstand en het vervangen van onderdelen, samen met lagere onderhoudskosten. NSK heeft ter plekke advies uitgebracht over de beste smering en montage.
Google+